Monday, November 16, 2009

Pengalaman Bekerja di MARDI-Bah.2

Saya telah mula bekerja di MARDI Jalan Kebun sejak November 1981. Saya dipindahkan dari MARDI Cameron Highlands setelah enam bulan bekerja disana. Perpindahan saya dari Bahagian Tanaman Saka ke Projek Pembangunan Negeri Selangor oleh sebab kesihatan.Disitu satu mula karrier dengan ramai RO. Ketua Stesen semasa itu ialah Dr.Lim Weng Hee.Saya di tempatkan di Projek Pembangunan Negeri Selangor Selatan - bertanggung jawab menjalankan penyelidikan di Beranang, Ulu Langat, Sepang. dan juga Negeri Sembilan. Besar juga kawasan coverage saya.
Projek projekl terlibat termasuk projek integrasi (itik,buah-buahan, sayur-sayuran) , padi di Broga, Berangan dan Jalan Enam Kaki, Projek koko bersama orang asli di Ulu Ponsoon dan Tg. Sepat. Projek Sayur -sayuran di Ulu Pelik, Sepang dan Projek Koko di Serting Negeri Sembilan.










Pembantu saya ialah Pn.Normah Ahmad dan En.Zainuri (sekarang di UITM) dan Yasin Ibrahim . Mereka ditempatkan di Pejabat Pertanian Cheras Bt.10,Manakala pembantu saya di Seremban ialah En Ismail Sariop dan Di Banting pula ialah En.Mat Jupri. Bos saya ialah Pak Nasrun Baginda Hamid.Bos atas sikit ialah Mr.Nathan.

Kerja di Projek Pembangunan sangat mencabar kerana kita berdepan dengan para petani . Saya di pertanggung jawabkan untuk menjalankan 'mulitilocational trials' terhadap vareiti-vareiti baru tanaman termasuk padi, koko dan sayur-sayuaran. Saban hari saya akan membuat lawatan ketapak tapak projek dengan kereta pejabat landrover.Hampir semua tempat di negeri Selangor kecuali Barat Laut dan Negeri Sembilan saya jelajahi dengan kenderaan tersebut. Setiap hari saya akan sampai rumah 8.30 malam keran projek kesatu projek sangat jauh. Masa itu tuntutan T & T hampir RM800-RM1,000 setiap bulan. Dapatlah bayar ansuran kereta. Walaupun projek banyak kami tidak mengeluh.Kadang kadang dapat makan free dirumah pak tani. Kalau datang mesti kena makan.

Di Beranang saya menjalankan projek tanaman padi secara tabur terus menggunakan vareiti Sekencang, Sekembang dan Kadaria.Alhamdullilah projek itu berjaya dan teknik itu dipakai oleh para petani. Secara teknikal nya pihak Kejuteraan telah modify menggunakan motor blower oleh Tenku Ahmad (Ted). Begitu juga klon klon koko yang di cuba semua berjaya di tanam oleh petani.

Apa yang membanggakan kami di Projek Pembanguan menjadi frontline worker. Kalau mesyuarat bersama Jabatan Pertanian, LPP, FAMA dan Agensi lain, MARDI memang terkenal.
Pernah suatu ketika ada wakil rakyat nak melawat projek, pihak Jabatan Pertanian turunkan label MARDI dan pakai label mereka.

Di MARDI pula RO2 projek Pembangunan memang antero.Didalam forum atau mesyuarat pegawai pegawai kanan tahun, RO2 Projek Pembangunan memang vocal dan sharp.Mereka berani mengkritik pihak atasan secara direct dan terang terangan demi kesejahteraan MARDI.Pihak atasan yang di ketuai oleh Dr.Hashim Yusof (Tan Sri, mantan KP) akan mendengar dan mengambil tindakan tindakan yang sewajarnya. Apa yang baiknya kami dengan bos- bos sangat rapat, dan bos menjaga anak buah nya.

Apa yang saya dapat komen ialah Pengarah dahulu sangat prihatin tentang projek projek yang dijalankan oleh anak buahnya. Mereka akan membuat jadual lawatan ke projek projek dan ingin tahu segala perkembanngan projek tersebut. Mereka akan tanya setiap treatment yang dijalankan dan apakah parameter yang di ambil dan kenapa.

Berbalik di MARDI Jalan Kebun, disitu ramai orang Jawa. Jadi saya dapat merasakan masakan mee jawa (Wak Kamsan). Di MJK ada ramai RO anataranya- Dr.Yusoh Saleh, Mah Sok Ying, P.Vimala (Nirmala Abdullah), Ramlah Mohamad, Melor Rejab (Dr.) Hashim Bakar (Hj).Dr.Lee Soo Ann, Halim Hamid dan Basiri Wagimin. RO baru semasa itu Fauziah ? (Entomologist) dan Abd. Razak (pathologist), Pengurus Ladang En Ramli.

Di MJK saya dapat belajar cakap Jowo sitit sitit- kerana kalau nak jumpa petani kena speaking Jowo -kabare wak, wes magan. Baru lah kita bercerita pasal projek.

Di MJK juga kami dapat menubuh kelab kebajikan secara rasmi. Saya ambil dan tiru perlembangaan dari MARDI Hilir Perak. Segala hasil stesen kami beli secara wholesale dan jual kembali kepada pekerja dengan untung sedikit. Begitu lah demi untuk membantu pekerja pekerja yang bermasalah kewangan.Selain itu kami bisne beras, dapat lesen dari LPN dan beras tersebut diberi kredit kepada kakitangan. Setiap bulan kami dapat untung dan emnambahkan pendapatan kelab.



No comments:

Post a Comment

0 comments:

Post a Comment