Sunday, November 15, 2009

Pengalaman Bekerja di MARDI-Bah.1

Bermula kerjajaya saya di MARDI pada tahun 1981 setelah tamat pengajian ijazah sains pertanian . Tempat mula mendaftar diri ialah stesen MARDI Cameron Highlands. Semasa itu saya dikehendakki membuat penyelidikan di dalam buah-buahan temperat seperti strawberi, limau, loquat,pir,pisang kaki dan epal.







Cuaca di Cameron Highlands sangat sejuk ketika itu . Rumah kami tiada heater atau air panas.Malam-malam terpaksa tidur dengan tiga helai selimut dan kalau nak sembahyang subur kena jerang air panas dan campur sedikit air sejuk supaya jadi air suam, baru boleh ambil air sembahyang.; kalau tidak mengigil -gigil. Semasa itu kami masih bujang, kalau nak makan kena keluar stesen beli makanan. Kalau kalau masak, minyak akan beku di pinggan dan kuali,jadi kena pakai air panas untuk mencuci.


Semasa itu kami kerap kami pergi ke ibu pejabat di Serdang. Di stesen cuma dua kenderaan, satu Landrover jip dan satu lagi van VW combi. Saya selalu 'turun' ke Serdang atas sebab pentadbiran. Pada satu hari pemandu saya; Kalianan namanya tanya saya "encik tahu berapa selekoh ada dari Tapah ke Cameron Highlands"? Saya cakap" tak tahu" . "Encik mahu tahu?", dia tanya saya. "625 corner!" jawap nya. Begitu lah oleh dia kerana selalu sangat turun naik Cameron Highlands beliau sanggup kira berapa banyak corner yang ada dari bawah ke atas.


Bekerja di Cameron Highlands sungguh seronok. Ramai pelancong yang datang ke stesen dari dalam dan luar negeri. Cuaca disana begitu nyaman, kadang kadang tak terasa hari dah petang.
Saya enjoy bekerja disana dengan bunga bunga nya yang cantik. Saya bekerja di CH tak lama memandang kesihatan saya tidak dapat adapt cuaca disana. Disana saya masih teringat bekerja dengan En.Koh Weng Wah, En Embi (Pengurus Ladang-selalu pakai seluar pendek), Dr.Shukor Nordin, Pn. Ruwaidah (ARO) En Safarudin (telah bersara) , En Md.Noh (RA), En. Zainal (arwah) (pegawai kerani), En.Sayuti; En Fakih Mohamad. Pengarah saya ketika itu ialah Dr.Sharif Ahmad dan Ketua Cawangan ialah Dr.Tay Tian Hock.

Banyaklah saya dapat belajar di CH seperti mencantum limau satsuma, mandarin, tanam loquat, dan strawberi vareiti "Fresno dan 'Tioga'. Kalau harvest kobis tu makan tak habis , besar besar saiz nya.

Kalau kami nak shopping , kena pergi KL atau Ipoh. Supermarket di CH ketika itu tidak ada.Jadi pandai pandailah. Ada perkara yang mengelikan hati saya semasa itu. Ada seorang RA Azizan namanya. Ketika itu dia sedang menulis surat ke gofrend nya dan setiap kali menghantar surat ke pos opis apabila hendak membalasnya. Suatu ketika surat tersebut lambat dibalas oleh gofrend , dia mengamuk. Katanya "kita bakar lah pos ofis ni lah; simpan surat aku lambat lambat". Begitulah zaman dahulu tidak ada SMS atau internet.





Semasa bekerja di CH tidak banyak bahan rujukan cuma yang ada penulisan yang lama iaitu tahun 60an. Saya terpaksa menggunakan ilmu yang yang di pelajari di kolej dahulu dan setiap minggu pergi Serdang buat rujukan di perpustakaan. Lain lah pegawai sekarang bahan banyak di internet, taip keyword terus dapat.


Kemudian saya dipindahkan ke Stesen MARDI Jalan Kebun.

No comments:

Post a Comment

0 comments:

Post a Comment